Jak korzystać z sauny?

Prawidłowe korzystanie z sauny, to uczestniczenie w rytuale, który może zbawiennie wpływać na ciało i umysł. Aby jednak osiągnąć zamierzone skutki z saunowania, należy odpowiednio przygotować się do brania udziału w gorącym odprężeniu, jakie gwarantuje pobyt w saunie.

Saunowanie tradycyjne

Korzystanie z sauny rozpoczynamy od oczyszczającej kąpieli – nasze ciało powinno zostać pozbawione wszelkich kosmetyków, używanych podczas dnia codziennego. Do kabiny saunowej należy wejść po uprzednim wytarciu ciała, zabierając ze sobą suchy ręcznik, który po rozłożeniu na ławie posłuży nam do siedzenia. Najodpowiedniej jest rozgrzewać organizm stopniowo – zajmując pozycję na najniższej ławie (temperatura waha się tutaj w granicach 40 ÷ 60°C), sukcesywnie przenosząc się coraz wyżej (pod sufitem temperatura sięga nawet 100 °C). Kiedy ciało przywyknie już do podwyższonej temperatury, tj. po 8 ÷ 10 minutach, nadchodzi czas na zapoznanie się z „duszą sauny”, czyli parą wydobywającą się z polanych niewielką ilością wody kamieni. Ten etap saunowania nazywany jest przez Finów Loyley. Po takiej dawce ciepła, najlepiej jest schłodzić organizm wodą – pod prysznicem lub w basenie. Schładzanie rozpoczynamy od stópsukcesywnie kierując się w górę. Po dokładnym osuszeniu, należy ponownie wejść do sauny i postępować, jak poprzednio. Cykl ten, dla osiągnięcia pełnego efektu, należy stosować trzykrotnie, ze szczególnym uwzględnieniem statniego schładzania organizmu. Jest ono o tyle ważne, iż w sytuacji niepełnego obniżenia temperatury ciała, może wystąpić złe samopoczucie, zawroty głowy i uczucie osłabienia. Po zakończeniu zabiegu w saunie, należy odpocząć w wygodniej pozycji uzupełniając jednocześnie niedobór płynów w organizmie wywołany intensywnym poceniem się w saunie. Świetnie nadają się do tego: herbata, niegazowana woda mineralna, lub soki (zwłaszcza z pomidorów, lub cytrusów) Zaleca się korzystanie z sauny fińskiej systematycznie, jednak maksymalnie dwa razy w tygodniu, biorąc pod uwagę wydolność naszego organizmu oraz samopoczucie.

Jak korzystać z sauny na podczerwień?

Sauny, kabiny na podczerwień, inaczej zwane „Infrared”, począwszy od 1981 roku są na świecie alternatywą dla saun tradycyjnych. W odróżnieniu do nich w saunach na podczerwień temperatura powietrza osiąga od 30 do 65°C, a zamiast tradycyjnych pieców stosuje się promienniki podczerwieni. Promieniowanie cieplne w saunach na podczerwień wnika w nasz organizm aż 4cm w głąb ciała. Dzięki temu, dobroczynny wpływ ciepła na nasze ciało jest bardziej efektywny, aniżeli ma to miejsce podczas tradycyjnego, fińskiego saunowania. Nasz organizm wydziela bowiem większe ilości potu, a co za tym idzie toksyn, cholesterolu i metali ciężkich. Jeden półgodzinny seans w tego rodzaju saunie, pozwala na utratę 600 do 800 kalorii. Jest to niezwykle istotne dla osób uprawiających sport (profesjonalnie lub amatorsko). Podczas wysiłku fizycznego w naszym organizmie zachodzi szereg zmian fizjologicznych, po których nasz organizm musi się zregenerować. W normalnych warunkach na ich wyrównanie nasz organizm potrzebuje minimum jednego dnia. Stwierdzono jednak, iż promieniowanie cieplne wykorzystywane w saunach na podczerwień, znacznie skraca ten czas:

  • regulując ciśnienie krwi i pracę serca
  • przyspieszając i pogłębiając oddech
  • przyspieszając przemianę materii
  • obniżając napięcie mięśni
  • poprawiając gospodarkę wodno – elektrolitową oraz czynność wydzielniczą gruczołów
  • zmniejszając pobudliwość nerwową i działając uspokajająco oraz przeciwbólowo

Regularne seanse w saunie typu „Infrared”, poprzez regenerujący wpływ na organizm, zapewniają również lepsze rezultaty podczas uprawiania różnych sportów. Saunowanie ma zbawienny wpływ na nasze ciało i umysł. Gdy skóra jest rozgrzana, organizm w szybkim tempie traci wodę, co z kolei sprawia, że krew staje się bardziej gęsta. Produkowane są komórki odpornościowe, które zwalczają wirusy i bakterie. Dodatkowo, w gorącej saunie lub też kabinie na podczerwień oddychamy głębiej, dotleniając organizm. Równocześnie intensywnie się pocimy, co daje ujście szkodliwym toksynom, których pozbywa się nasz organizm. Rozluźniamy także nasze mięśnie, więc pobyt w saunie pozytywnie wpływa w szczególności na osoby cierpiące z powodu chorób reumatycznych. Nie bez znaczenia jest także temperatura podczas pobytu w saunie, wraz z jej wzrostem ciało wyzwala siły obronne organizmu. Powoduje to, że saunowanie ma znaczenie w profilaktyce wielu chorób, związanych z przeziębieniem, jak lekkie zakażenia grypowe, czy ostre nieżyty górnych dróg oddechowych. Szwajcarscy lekarze zalecają saunowanie do walki z niewłaściwym ciśnieniem krwi – udowodniono, iż pobyt w saunie wskazany jest zarówno dla ludzi chorych na zbyt niskie ciśnienie, jak i dla tych, którzy mają nadciśnienie. Niewskazane jest jednak korzystanie z sauny przy utrwalonym nadciśnieniu tętniczym. Osoby z wadami serca powinny pamiętać, iż oprócz temperatury, na układ krążenia ma także wpływ wilgotność powietrza podczas saunowania, dlatego też w szczególnych przypadkach, przed skorzystaniem z sauny i kabiny ciepła, należy skonsultować się z lekarzem. Reasumując, wpływ zabiegów saunowania na nasze ciała niesie za sobą wiele pozytywnych aspektów, jak:

  • oczyszczenie organizmu,
  • przemieszczenie się płynów ustrojowych,
  • rozszerzenie naczyń podskórnych,
  • polepszenie wentylacji płuc,
  • obudzenie układu przysadkowo – podwzgórzowego, zarządzającego całym systemem
  • wydzielania wewnętrznego
  • znaczne przyspieszenie przemiany materii,
  • zmniejszenie pobudliwości nerwowej oraz wrażliwości receptorowej, czego efektem jest działanie przeciwbólowe i uspokajające

Stosowanie sauny jest jednym z najważniejszych czynników odnowy biologicznej oraz profilaktyki prozdrowotnej. Z powodzeniem, mimo że nie jest zabiegiem leczniczym, może być traktowane jako wspomaganie leczenia.

Sauna przeciwwskazania

Niestety, nie każdy może korzystać z sauny. Przed zamówieniem przeczytaj nasze przeciwwskazania do korzystania z sauny:

  • choroby serca i układu krążenia
  • przeziębienie i grypa
  • miesiączka 
  • ciąża
  • choroby skóry
  • cukrzyca
  • nadczynność tarczycy
  • stany reumatyczne
  • wrzody żołądka i dwunastnicy
  • upojenie alkoholowe
  • niedawno przebyte operacje
  • posiadanie implantu 

Jeżeli występują u Państwa któreś z wyżej wskazanych przeciwwskazań, to nie zalecamy korzystania z sauny, ponieważ może być to groźne dla zdrowia.